به گزارش شهرآرانیوز «۴۰هزار کلاس درس، یعنی ۸۰درصد کلاسهای درس استان، دارای سامانه گرمایشی استاندارد هستند.» این پاسخ مختصر مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانرضوی است؛ هرچند پرسش ما درباره تعداد مدارس یا کلاسهای درس باقیماندهای که هنوز سامانه گرمایشی استاندارد ندارند، بیپاسخ ماند، این گفته به این معناست که ۲۰درصد بقیه که تقریبا شمارشان به ۱۰هزار کلاس درس میرسد، سامانه گرمایشی استاندارد ندارند.
اگر بخواهیم آمار و ارقام کشوری این موضوع را در نظر بگیریم، باید به صحبتهای حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اشاره کنیم که بیان کرد: «اکنون ۹۰درصد کلاسهای درس کشور به سامانه حرارت مرکزی مجهز و متصلاند و تنها ۱۰درصد کلاسها بهدلیل مشکلاتی به سامانه حرارت مرکزی متصل نیستند و برای گرمایش کلاس درس از بخاری و... استفاده میکنند.»
البته جاسم حسینپور ۲۵آبانماه امسال به ایرنا گفته بود که سیستم گرمایشی ۳۵هزار کلاس درس استان در ۱۰سال اخیر استاندارد شده است. او همچنین اعلام کرده بود که ۱۰هزار کلاس درس دیگر نیز دارای بخاری گازی استاندارد هستند. این در حالی است که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بهتازگی اعلام کرده است که «حتی وجود بخاری استاندارد در کلاسهای درس از نظر ما غیراستاندارد و ممنوع است. بهطورکلی بخاریهایی که از سوی سازمان استاندارد تأیید شده باشد، استاندارد محسوب میشود و بخاریهای بدون دودکش یا چکهای و نفتی، غیراستاندارد است و اصلا نباید در مدارس استفاده شود. پدر و مادر دانشآموزان استفاده از بخاری غیراستاندارد در مدارس را به آموزشوپرورش اطلاع بدهند.»
حسینپور همچنین در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه ۱۶هزارو۳۴۰ کلاس درس در مشهد نیز شامل نواحی هفتگانه، تبادکان، رضوی و احمدآباد دارای سامانه گرمایشی استاندارد هستند، افزود: امسال درصورت تأمین و ابلاغ اعتبار، ادارهکل نوسازی مدارس استان آمادگی این را دارد که سامانه گرمایشی ۲ هزارو ۵۰۰ کلاس درس را استانداردسازی کند.
وی با بیان اینکه در مدارس مشهد بخاری نفتی یا برقی نداریم، اظهار کرد: طی یک سال گذشته سامانه گرمایشی بیش از ۴۲۰ مدرسه در استان تعمیر اساسی یا تجهیزات برای بهسازی و تعمیرات تحویل آموزشوپرورش شده است. وی درباره مشارکت خیران برای تجهیز مدارس به سامانه گرمایشی استاندارد، بیان کرد: برخی از اولیا یا دهیاریها در ایجاد یا تعمیر سامانه گرمایشی تعدادی از مدارس همراهی داشتند. این همراهی همچنین در ساخت یا ایجاد نمازخانهها و کلاس و فضای آموزشی نیز بوده است.